“Modal insan yang berkualiti adalah
satu kemestian,bukan lagi satu kemewahan....Pendidikan dan latihan kemahiran
berkualiti yang berterusan juga akan memastikan modal insan negara kekal
releven dengan kehendak industri dan pasaran serta mampu berdepan dengan
cabaran dan suasana persaingan antarabangsa yang kian meningkat.”
(YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,2006)
Berdasarkan
petikan diatas jelaslah yang modal insan adalah sesuatu yang sangat penting. Pembentukan
modal insan ini harus bermula dari kecil lagi dan diteruskan dalam pendidikan
di Malaysia. Menurut Kamus Dewan Edisi ke Empat, ‘modal’ bermaksud sesuatu yang
digunakan untuk mendapatkan atau mencapai sesuatu yang lain. Selain itu,
‘modal’ juga bermaksud kelebihan yang lain. ‘Modal’ juga bermaksud sesuatu yang
digunakan sebagai asas untuk mengembangkan harta. Seterusnya, ‘insan’ pula
bermaksud makhluk yang dicipta oleh Tuhan. Pembinaan insan yang tepat dan betul
akan membantu sesebuah negara melahirkan masyarakat yang dapat memastikan
kejayaan negara pada masa akan datang.
Menurut definisi barat, pembangunan modal insan
didefinisikan sebagai suatu cara untuk mengenal dan mengkategori kemahiran dan
kebolehan orang yang diguna dalam pengambilan pekerja dan dalam perkara yang
lain. Menurut perspektif barat, mereka memberi fokus kepada pembangunan sumber
manusia dari sudut pengetahuan dan kemahiran tertentu yang dapat memberi
pulangan kepada ekonomi sesebuah organisasi atau masyarakat. Istilah modal
insan telah dicetuskan oleh Schultz (1961), yang merupakan seorang ahli
ekonomi. Beliau telah membuktikan bahawa hasil pelaburan modal insan melalui
pendidikan dan latihan di Amerika Syarikat lebih tinggi daripada yang berasaskan
pelaburan modal fizikal.
Pembangunan modal insan adalah suatu kepentingan dan
menjadi agenda utama negara masa kini ke arah melahirkan insan yang beretika,
berilmu dan berketerampilan. Proses pembangunan insan adalah suatu aspek yang
paling sukar sekiranya dibandingkan dengan pembangunan fizikal atau pembangunan
material. Kesukaran itu disebabkan oleh pembangunan insan melibatkan faktor
kemanusiaan yang rumit sifatnya. Modal insan tidak seharusnya dilihat dari
sudut latihan, kemahiran, kepakaran, professional, kelebihan maklumat dan
sebagainya. Modal insan harus mempunyai ciri-ciri seperti bersifat amanah,
jujur, berakhlak mulia, progresif, cergas dan bertamadun.
Terdapat lapan teras Dasar Pembangunan Modal Insan
yang telah digariskan iaitu melaksanakan penambahbaikan serta komprehensif
terhadap sistem penyampaian pendidikan dan latihan. Seterusnya, mewujudkan
universiti bertaraf antarabangsa dan memastikan pendidikan dan latihan di
peringkat tertiari, menyediakan lebih banyak peluang dan akses kepada
pendidikan latihan dan pembelajaran
sepanjang hayat yang berkualiti di semua peringkat dan melaksanakan langkah bagi merapatkan jurang
prestasi antara sekolah luar bandar dan bandar temasuklah menggantikan semua
sekolah daif dan uzur bagi menyediakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran
yang lebih kondusif serta menempatkan guru berpengalaman di sekolah luar
bandar. Akhir sekali, memperkasa sekolah kebangsaan untuk menjadi sekolah
pilihan utama rakyat Malaysia bagi meningkatkan perpaduan negara. Untuk tujuan
ini, subjek bahasa Mandarin dan Tamil akan diperkenalkan.
Usaha untuk membangunkan modal insan perlu
dipertingkat dari semasa ke semasa untuk menjamin kemajuan negara. Hal ini
demikian kerana modal insan merupakan tunjang utama sesebuah negara.
Seterusnya, modal insan yang berkualiti pula dapat memakmurkan, memajukan dan
memartabatkan negara sama ada di peringkat kebangsaan ataupun antarabangsa.
Modal insan yang berkualiti merupakan cerminan pada sesebuah tampuk
pemerintahan. Penerapan nilai-nilai murni dan nilai tambah perlu dipupuk
sepanjang masa dalam usaha membangunkan modal insan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan