Pendahuluan.
Istilah
‘semantik’ berasal dari perkataan Yunani ‘semantickos’ yang bermaksud ‘penting’
atau ‘bererti’ .Semantik ialah cabang linguistik yang akan membahaskan erti
atau makna (J.W.M. Verhar, 1996). Semantik merupakan bidang studi linguistik
yang objek penelitiannya merupakan makna bahasa (Abdul Chaer,1994). Kajian
tentang makna perkataan dan penambahan makna sesuatu kata. (Kamus Dewan, 1997:
1228). Bidang yang mengkaji dan menganalisis makna kata dan ayat. Menurut Kamus
Dewan edisi keempat (2010: 1659), teori ialah pendapat (bersifat pandangan yang
tidak dapat dibuktikan dengan kukuhnya) yang dikemukakan untuk menerangkan
sesuatu perkara dan lain-lain.
Lakuan
pertuturan merupakan unit asas komunikasi. Hal ini kerana struktur linguistik
melibatkan lakuan pertuturan. Unit komunikasi linguistik merupakan lakuan
pertuturan yang difahami secara umum sebagai lambang, kata atau ayat, kata ayat
atau persembahan pertuturan. Malahan teori bahasa adalah sebahagian daripada
teori lakuan yang merupakan satu bentuk lakuan yang terikat dengan pertuturan.
Bentuk lakuan merupakan bentuk bahasa yang digunakan untuk bercakap. Sewaktu
bercakap, seseorang melakukan satu lakuan pertuturan seperti membuat penyataan,
menanyakan soalan, membuat janji dan sebagainya.
Sebelum kita membicarakan semantik pelakuan pertuturan ini dengan lebih
terperinci, penting dijelaskan disini pendirian teoretis ekoran daripada teori
semantik sedemikian jika teori ini dijadikan asas mencirikan makna ayat. Makna
ayat dan makna perkataan akan dihitung berdasarkan syarat penggunaan yang
sesuai, maka apa jua yang tersirat dalam ayat akan dicirikan bukan sebagai
sifat ayat tersebut tetapis ebagai perandaian pada pihak penutur yang
menggunakan ayat tersebut iaitu satu perangkat kepercayaan yang perlu jika
penutur itu mahu menggunakan ayat itu dengan sesuai.
Semantik
pelakuan pertuturan.
Teori lakuan pertuturan adalah sama dengan semantik lakuan pertuturan. Tidak
semua teori semantik yang berdasarkan proses perhubungan dikenakan kritikan
sedemikian. Khususnya, semantik pelakuan pertuturan tidak pula terdedah kepada
kecaman seperti penyempitan makna (reduksionisme) kerana teori ini berusaha
mencirikan sifat bahasa bukan berdasarkan unsur-unsur suasana yang dapat
diperhatikan tapi berdasarkan konsep pertuturan yang mujarad atau abstak.
Wawasan utama dalam semantik pelakuan pertuturan ialah menggunakan bahasa untuk
tujuan yang tertentu dan menghuraikan sesuatu hanyalah salah satu penggunaan
bahasa. Selain itu, kita juga menggunakan bahasa untuk benjanji, untuk
menempelak, untuk bersetuju, untuk mengkritik dan sebagainya.
Menurut Austin, beliau menyatakan bahawa sewaktu pengucapan sesuatu ayat,
penutur kebiasaannya terlibat dalam tiga gerak laku yang berlainan:
1. Pelakuan pengucapan –
gerak laku yang menuturkan sesuatu ayat dengan makna yang tertentu.
2. Pelakuan niat pengucapan –
penutur mungkin berniat ujarannya itu sebagai sesuatu gerak laku yang memuji,
mengkritik, menyetujui dan sebagainya.
3. Pelakuan tindak balas pengucapan –
penutur mungkin telah menuturkan ayat yang telah diujarkan untuk mendapatkan
satu tindak balas tertentu yang langsung daripada pendengar. Sebagai contoh,
untuk menakutkan pendengar, menyukarkan hatinya, menyuruhnya melakukan sesuatu
dan sebagainya.
Menurut
Kempson ( 1991:62-63 ), dengan memberikan contoh, seorang anak enggan berbaring
di atas katil untuk tidur, lalu ayahnya berkata, “ saya akan padamkan lampu”.
Lakuan pengucapan dalam ujaran ini ialah pengujaran ayat saya akan padamkan
lampu. Di samping itu, lakuan niat pengucapan ialah ayah anak tersebut mungkin
bermaksud supaya ujaran tersebut ditafsirkan sebagai satu ancaman. Manakala
lakuan tindak balas pengucapan pula ialah anak tersebut menjadi takut dan
terdiam lalu tidur.
Dalam
komunikasi, bahasa digunakan untuk tujuan yang tertentu dalam sesuatu situasi
yang digunakan oleh penutur untuk menyatakan atau menghuraikan situasi
tersebut. Di samping itu, bahasa juga digunakan untuk berjanji, menempelak,
persetujuan, mengkritik dan sebagainya. Selain itu, terdapat sebilangan ujaran
yang mengandungi sesuatu atau tidak mengandungi sebarang maklumat yang
bermakna. Oleh itu, ayat tidak boleh dianggap sebagai benar ataupun palsu
tetapi pertuturan ayat tersebut merupakan sebahagian daripada lakuan.
Austin
menyarankan ujaran performatif tidak dinilai benar atau palsu tetapi hanya
dapat dinilai sesuai atau tidak dan ujaran itu dapat dicirikan selayaknya
berdasarkan perangkat syarat yang berbeza-beza yang perlu bagi kegunaannya yang
sesuai. Misalnya, antara syarat kesesuaian utama satu-satu ujaran seperti ‘saya
berjanji saya akan berada di stesen’ ialah penutur berhasrat ujarannya itu akan
menjadikan dia bertanggungjawab hadir di stesen, bahawa pendengar itu lebih
suka jika dia hadir di stesen dan ternyata dia tidak akan hadir di stesen dalam
keadaan yang biasa.
Selain
itu, terdapat syarat-syarat umum bagi kejayaan perhubungan seperti kedua-dua
penutur dan pendengar menggunakan bahasa yang sama, jika mereka dalam suasana
pertuturan yang si pendengar tidak pekak dan sebagainya. Kesemua syarat ini
mesti dipenuhi jika ujaran tadi hendak dikira sebagai satu janji yang sesuai
dan berjaya.
Analisis
pelakuan pertuturan yang dikemukakan oleh Austin dan dikembangkan oleh ahli
falsafah lain selepas beliau merupakan huraian tentang pelakuan pertuturan,
tentang ujaran ia tidak dimaksudkan sebagai satu huraian tentang ayat. Namun,
ahli bahasa telah menggunakan huraian pelakuan pertuturan ini sebagai
penyelesaian masalah makna. Malah, pernah disarankan bahawa daripada berbicara
tentang makna perkataan atau makna ayat tersendiri-sendiri, lebih berfaedah
jika seseorang itu berbicara tentang syarat penggunaan yang sesuai bagi
kedua-dua ayat dan perkataan.
Ayat
perfomatif berbeza dengan ayat konstatif. Menurut Schiffrin, ayat konstatif
adalah penyataan yang digambarkan oleh ayat penyata yang dapat ditentukan benar
atau palsu manakala ayat perfomatif adalah ayat penyata yang mempersembahkan
sesuatu lakuan. Ayat perfomatif mestilah mempunyai syarat-syarat yang tertentu
:
1. Subjeknya mestilah kata ganti nama diri pertama.
2. Biasanya mempunyai objek langsung atau objek tidak
langsung yang merupakan kata ganti nama diri kedua dalam stukturnya.
3. Berbentuk pengesahan dan tidak berbentuk negatif.
4. Kata kerjanya mestilah satu daripada kata kerja yang
utama yang mempunyai makna leksikal. Sebagai contoh, dalam bahasa Inggeris,
menurut Ross, kata kerja utama yang mempunyai makna leksikal ialah seperti
berikut :
Advise ,answer, ask, command,
comdemn, declare, demand, offer, request, propose, say, vow, warn, write.
Dalam
beberapa hal daya niat pengucapan jelas dinyatakan dan inilah yang disebut
sebagai ujaran perfomatif yang nyata. Sebagai contoh :
1. Saya berjanji dengan awak saya akan
kesana.
2. Saya yakin dia akan jatuh.
3. Saya bersetuju bahawa saya silap.
Dalam
jenis ujaran seperti inilah yang dikatakan oleh Austin bahawa tidak munasabah
jika dibicarakan sebagai bersifat benar atau palsu kerana ujaran tersebut bukan
merupakan cerita tetapi merupakan gerak laku.
Contoh ayat ujaran
perfomatif tidak nyata ialah ;
1. Ayah akan padamkan lampu
2. Panjatlah lagi pokok tu
3. Tak singgah?
4.
Selain
itu, dalam teori lakuan pertuturan terdapat empat syarat yang
perlu di ambil kira semasa persembahan lakuan pertuturan iaitu :
1. Syarat kandungan proposisi.
2. Syarat persediaan.
3. Syarat keikhlasan.
4. Syarat tujuan.
Penutup
Kesimpulannya
ialah semantik dikatakan sebahagian daripada linguistik yang mengkaji bahasa
secara teliti. Semantik dapat dijelaskan sebagai sesuatu bidang yang mengkaji
makna perkataan dan ayat dalam bahasa secara ringkasnya. Kajian mengenai makna
kata boleh dilihat dalam aspek makna denotasi dan konotasi, makna dalam
konteks, hubungan makna dengan kebudayaan, perubahan makna dan bentuk-bentuk
makna daripada hubungan semantik.
Satu teori yang mencirikan kenalaran bahasa termasuk dalam teori kecekapan
berbahasa manakala teori yang memberikan interaksi antara perincian bahasa itu
dengan faktor lain yang menentukan keseluruhan ehwal kenalaran perhubungan itu
pula termasuk dalam teori pelakuan bahasa. Kita menjelaskan pelakuan berbahasa
dari segi tatabahasa kecekapan berbahasa yang menjanakan ayat dan maknanya
tetapi kita juga menjelaskan makna tersebut dari segi syarat kegunaannya iaitu
pelakuan berbahasanya. Sekiranya kita mengekalkan pendekatan pelakuan
pertuturan dalam semantik maka kita mestilah sekurang-kurangnya menilai kembali
andaian-andaian yang mendasari perbezaan kecekapan berbahasa.
Selari
dengan itu, dalam komunikasi bahasa digunakan oleh penutur atau pendengar untuk
menyatakan atau menghuraikan sesuatu perkara. Di samping itu, bahasa juga
merupakn cara kita untuk mempersembahkan lakuan pertuturan yang terdiri
daripada lakuan pengucapan, lakuan niat pengucapan dan juga lakuan tindak balas
pengucapan.
Selain itu, teori lakuan pertuturan mempunyai empat syarat iaitu syarat
kandungan proposisi, syarat persediaan, syarat keikhlasan dan syarat tujuan.
Bibliografi.
Ahmad
Mahmood Musanif (2001). Monograf Bahasa, Sastera dan Budaya Melayu. Fakulti
Bahasa
Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia. Bilangan 6. Oktober
Ruth
M.Kempson ( 1991 ). Penterjemahan: Zaiton Ab.Rahman.Teori Semantik. Dewan
Bahasa
dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.
http://rujuknota.blogspot.com/search/label/Bahasa%20Melayu%20Semantik#uds-search-results. Diakses
pada 21 disember 2012.
http://id.scribd.com/doc/4634605/Pengertian-Semantik. Diakses
pada 3 januari 2013.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan